måndag 28 maj 2012

Resumé Hallen



Grymt fiske vill jag påstå! Har nog aldrig varit med om maken faktist! 


När blåsten ÄNTLIGEN lugnade ner sig (trodde vi) gav vi oss ut mot flaket ca kl 16,30. I "sundet" mellan Hammarnäsudden och Utöarna la vi i och börja  fiskade. De visade sig blåsa värre än vi trodde och de blev en brutalt gropig ride vill jag påstå. På grund av vinden var min tanke att jag skulle nå graven och sen fiska medvind ned mot Norderön men en bit innan jag nådde graven small det och jag fick kanadan på 2 kg (som var målet för resan)
Jag punktade platsen på plottern och sen började jag tokköra i området i blåsten vilket skulle visa sig effektivt as hell! Det small bokstavligt talat HELA tiden i grejjerna, så till den milda grad att jag inte ens hann koka kaffe och då kan ni tänka er! Det var inga jättar jag fick MEN de var inte de allra minsta som var i farten heller utan extremt många i gränsfallet + en massa godkända. I sjön råder minimimått på 45 cm men vi i klubben har satt 50 cm som "godkänd" fisk.

Summasumarum då:  På 11 timmars fiske hade jag ca 40 "kontakter" , allt från landade till bomhugg. Jag äger nånstans mellan 30-40 utlösare och dessa tog slut så jag fick veva in en klämma som satt på ett ytterspö så jag fick åt mig en härva utlösare till så på de viset har jag hyffsad koll. Helt sjukt vilket fiske som sagt!!


Jag behöll Kanadan och 3 öringar över 50 cm som var styggt krokade och jag satte tillbaka , vad jag minns, ca 4-5 fina öringar över 50 cm. Hur många mellan 45-50 jag satt tillbaka törs jag inte sia men de var brutalt många och givetvis var de ju också en massa massa smått som åkte tillbaka (det är ju flaket vi talar om!)
Kl halv 12 på kvällen lyckades jag peta i mig första koppen kaffe. Helt galet va de högg som sagt!


Jag blandade wobbler med Toppskallar/nors och Vk/löja samt lite skedar till å från och nån apex. Jag fick på allt men de var helt klart Bombern i färg Rt samt Toppskallarna/nors som dominerade! Körde ca 2-2,2 knop. Jag fick till och med 3 st (varav en godkänd) på sked! Jag brukar fanimej ALDRIG få nått på sked men nu har jag lärt mig att böja till dom så dom ändrar rörelsemönster- TACK FÖR DE ÅKE FALK, TEAM FALKEN! Det var han som visade mig hur han böjer sina spoons och jag hårdstuderade gången på hans skedar utav bara helvette och memorerade! Den godkända skedöringen tog den största modellen (gigantisk fan!) av Troophyspoon som jag lackad själv på riggen. Satan vilket brutalt rigghugg!!! Trodde storsatan var på meeen...en 50cm med kroken i strupen var det tyvär...


På sennatten for jag över mot Åsön och snurrade men det var dumt för där var de rena rama barnkammaren med riktigt små ( många nyutsatta) öringar så jag åkte därifrån. På morronkvisten började bara småjävlar hugga och jag var bra mör efter 11 timmars slit så jag rev och for hem.


Det var många som fick bra denna kväll och det kom upp en del finare öring på 3- 4,6 kilo också samt nån Kanada på 4 och så då Haraldssons Kanada på 3,5 kg. 

Riktigt riktigt kul fiske! Dom kunde ju förstås ha varit större men vafan, 7-8 godkända + kanada är ju inte varje dag man lyckas ta på denna sjö. Detta fiske får jag nog inte uppleva igen tror jag...men hoppas kan man ju!
Flaket- jag återkommer snart!


1 kommentar:

Benny sa...

Grattis Johnny. Inte många såna bonazor på en säsong förmodar jag.