tisdag 20 maj 2014

Händelserik Hallenresa!

I helgen gjorde jag en fisketripp upp till Hallen och som vanligt när jag är ute händer det grejer...MYCKE grejer...  Denna gång fick jag med hela registret tror jag... Bänghäng, brand och ett sjuhelvetes fiske är några av sakerna.... Häng med om du orkar läsa... Blir ett jävligt lååångt inlägg! ;)

På fredag Em kom jag plötsligt på att helgen skulle tillbringas i Hallen. Målet var förstås våldsfiske.
Det fanns dock en liten hake. Jag har 6 mil att traila och det råkar på vara så att trailern..ehum... är en smula obesiktigad. Det i sig är väl en fis in the sky om de inte vore för att det är polisaspirantveckor här uppe nu. Det bokstavligen kryllar av Harry Haffa in the hood som patrullerat vägarna medans det samtidigt varit huuur mycket kontroller som helst. Jag är med i gruppen "Poliskoll Jämtland" på ansiktsboken och gick in där och kollade... Jodå, det rapporterades tretton (!) mc polis samt bilar och tunga gruppen mellan Åre-Östersund.
Dämn! 
Jag förstod mycket väl att är dom där kommer dom antagligen också patrullera Hallenvägen.
Nu hade jag tre val. 1: Stanna hemma, 2: sätta på lysrampen med regplåten på trailern och chansa eller 3: köpa en LGF skylt och hänga på...men då bara få köra 30 km/h...

Professor Baltazar (jag) funderade och fuuunderade...och tog till sist beslut om att LGF skyltsalternativet nog skulle bli billigaste alternativet om jag torska på en kontroll så jag köpte en och drog sen iväg...
Om jag körde bara 30 km/h får ni sen gissa.... ;)

Anyway: Resan påbörjades...ingen bäng i sikte...ingen bäng...ingen bäng...men plötslkigt en bit utanför Hallen:
Perkele! Jag möter en Mc haffa i en kurva och jag kör *HOSTintetrettiodirektHOST*
Jag slänger ett getöga i backspegeln och...jodo, han slår på bromsljuset och vänder. Sen tappa jag han ur sikte pga kurvan. Jag grisnitade ner till laglig LGF hastighet...stirrade i alla tänkbara speglar och vrår men.. Vart i hela storhelvete tog han vägen?? 
Plötsligt avslöjas han. Jag ser ett framdäck PRECIIIS bakom trailern. Vad fan gör han? Plockar min propeller eller? Närå, jag förstod mycket väl... Han låg och klockade mig i skydd av båten. Han såg nog när vi möttes att jag låg på *Hostlitehårthost* och ville nog tvåla dit mig. Men icke sa nicke, not this time! Jag tjurkörde 30 knyck och efter ett par kilometer vände han och drog söderut igen - PHEW!
Bängen - Johnny 0-1
(Obs: detta är ingen kritik mot polisen. Jag tycker bängen gör ett fantastiskt bra jobb som tar bort rattfyllon och helvete på våra vägar. Ville bara poängtera det ;) )

Nåväl, efter detta ringde jag Karlsson. Då får mobiltelefonen ett akut epilepsianfall och hänger sig i ett brusande läge. Spelar ingen roll var jag trycker- inget händer. Hmm...ta urt batteriet och starta om tänker jag! Jo jävlars att de gick! Experia Z har inbyggt batteri visade de sig och kan inte bytas av vanliga loosers men innan jag fatta det hann jag spräcka glasbaksidan på telen då jag med knivens och vredens styrka bröt i nåt jag trodde var en öppningsbar baksida... Krasch.. Suck!
Eftersom de nu inte är så många båtar ute på sjön ville jag inte vara utan tele så de blev en tur och retur hem ala 12 mil och hämta en reservtele. Under den ilskna färden höll jag på fläska på en älgjävel i höjd med Hallom. Hua va jävla stor dom blir på vägen! Jag kan se hans fula hånflin än i mina drömmar! Brr.. Nåja, de gick bra iaf.



Innan färden var jag in på Karl Ors bua som är en jävla charmig lanthandel precis ovanför hamnen i Hallen som har allt man behöver...utom en reservtele.


Man vet att man bor i glesbygden när Ica affären säljer oljor och shit ;)


Kl 20,00 starkt försenad hade jag sjösatt och tanken var att skita i fisket den kvällen men vafan...sol och blank sjö... Jag sticker ut nån timme och kör lite vobbler tänker jag. När jag lägger ut första betet 10 meter bakom båten så KABLANG! En öring på två pannor landad. Sen under 3,5-4 timmar får jag uppleva nåt väldigt spektakulärt! Det hugger utav bara helvete hela tiden. Jag uppskattar ca 25 fisk i båt + tappade. Det konstiga var att 4 av dessa var jättesmå, 10-12 låg mellan 1,5-2 kg och resten gränsfallare till tävlingsgodkända. Mätte och vägde bara de skadade som jag tog rätt på, resten uppskattades och returnerades. MEN en sak till som var märklig- endast EN av kvällens alla fiskar var vildöring. Resten var fenklippt och vid väldigt bra kondition! Fan va skumt! Det brukar ju vara tvärt om... Pratade också med en ortsbo som sa att dom fått mycket välgödda planterade i år... Hm..skumt som sagt. 
Hur som helst var det ett riktigt brutalt fiske med högt medel även om ingen storfan visade sig den kvällen.

På lördag förmiddag for jag ut igen. Nu var det blåsigt och bitvis riktigt grinigt med uppåt 11 i byarna.
Nu var det bara småfisk i farten. Blandat vilda och planterade. Jag satt mest och lekte med min nya autopilot Raymarine ev 100 som jag köpte av Lorents marin (se rekamlogga till höger). Så sjukt jävla skitnöjd med piloten så jag saknar ord!
Efter ett tag blev jag hungrig och skulle kremera makaroner och skivat kadaver.
Jag brotta fram gasköket och slaska på en kastrull makaroner. Efter ett tag så tänkte jag- vafan äre som luktar? Hm.. äh, de är väl nån bonde som eldar nått skit... Men efter ett tag till så...VAFAN?! De svartryker från kastrullen utav bara helvete. Fort som fan lyfte jag undan den och konstaterade att...att...att...vafan är de där?! Något låg på själva brännaren och brann utav bara helvete. Jag slog av gasen och tog en filekniv och fick tag i det brinnande föremålet och drog iväg det ut i vattnet. Det var en svart utlösare till riggen som hade letat sig dit och som dåldes av sin svarta färg mot spisen. PHEW! 

Sen förflöt dagen och det blev kväll och då började samma melodi som dagen innan. En massa planterade fiskar i 1,5 kgs klassen. Dock högg det inte lika ihärdigt denna kväll och jag lyckades även bränna en ca 3-4 kgs öring bakom båten... Skit! 

Naturligtvis var det heller inte slut med nära döden upplevelser heller!
Jag missbedömde en fisk jag trodde var liten bakom båten så istället för att ta håven eller ta tag i linan och lyfta in den så lyfte jag in den med spöt... Den var större än jag trodde och det blev en jääävla böj på spöt. Jag håller fisken hängandes i spöt inne i båten och skall just ta tag i linan med andra handen då fisken plötsligt sprattlar och spottar ut vobblern. Fyyy helvete! Vobblern kom som en jävla scudmissil i 300 blås. Den skar upp lillfinger och ringfinger på sin väg mot min tinning där den ochså strök innan den med full kraft drog iväg och lindade in sig i spöna och håven på båttaket. 
DUBBEL PHEW! 
Fyfan va nära! Fingrarna blödde som fan men de va väl desamma men satan va nära skallen! Å tänk på helvete om jag träffat ögat. Isch!

Ja jävlars... livet är ett äventyr...för vissa mer än andra ;)



2 kommentarer:

Kela sa...

Fast oavsett om du har en LGF skylt eller inte hängande på en obesiktad trailer så åker du dit, en reggad trailer är olaglig hur som helst så länge den är obesiktigad....
Jag vet av 1500:- egna erfarenheter :(

Enda chansen är att du byter axeln till en obromsad/ofjädrad och bygger om hela skiten till en båtvagn, då kan du klara dig med en LGF skylt....

Anonym sa...

Jo jag vet ;) Men tänkte att jag kanske hade störst chans att snacka mig ur om jag åtminstone hade lgf. Tänkte nåt i stil med att rampen på trailern va snodd eller nåt, å att jag löste det på bästa sätt...;)
Försöka går ju ;)

//Storfan