lördag 19 juli 2014

En dramatisk dag på alla möjliga vis!

Varför händer det alltid saker kring mig? Är det karma? Är det n' fiskejesus som försöker säga mig nåt? Eller har jag bara en förbannad förmåga att befinna mig på fel plats vid fel tillfälle? Hmm... Idag blev det dramatik...igen!

Jag och mosters gubbe Owe, titulerad -Owe själve fan, ombord på dräparn, drog ut på Bergviken i em och skulle fiska gös. Nytt koncept, med kraftigt nerblyade beten + ny plats kring ett grund, skulle enligt våra beräkningar kanske äntligen kunna ge oss en godkänd gös till skillnad mot småbejbysarna jag hittills fått. Jodå, vi hann inte fiska länge innan resultatet kom - en 70 cm lång gös på nära 3 pannor som högg en vit bomber 15a med diverse prickar på. Kul som fan att de äntligen lossnade! MEN...sen blev det hastigt svarta moln på himlen... Åskan började mullra från flera håll men vi bedömde de som så att - ääh skit i det, den drar bort mot bollnäs.... Ack va fel vi hade...!

Plötsligt drar molnen mot oss. Det blåser upp utav helvetes fan och dånen och blixtarna tilltar. Vi bestämner oss för att riva fort som fan! Vi rev så jävulens fort att Owe inte hade kontroll på sina fingrar och...- pang, en jättekrok drog rakt in i sidan på pekfingret med hulling och hela köret. Perrrkele! I vitvågor, blixt och dunder, försökte vi klippa loss honom från vobblern- förjäves! Satan vilka starka krokar och ringar! Vi fick ge upp- det gick fan inte klippa!

Vi for sen in mot hamn- ca 10-15 minuters transport för att där möta ytterligare 2-3 åskcentrum. Just när vi når hamn och jag tittar upp mot ett hus, ca 100-150 meter från hamn, ser jag ett sjuhelvetes vitt ljusklot följt av ett blixtstreck rakt ner i huset - KA-BOOOM! De small så innihelvete när blixten träffade huset. Vi duckade båda två...vad de nu var för mening...  Sen kom en regnskur som jag vet inte hur i fan jag ska beskriva, men jag trodde tamefan den skulle vattenfylla båten. Vi skyndade in mot en brygga och la till. Kapell upp och sen var det bara att dyngsura sitta och vänta på sitt öde. 2-3 åskcentrum cirkulerade runt runt oss. Det blixtrade oavbrutet hela hela tiden. Vi vågade inte ens springa de 50 metrarna vi hade till bilen...så innihelvete blixtra det! Plötsligt sa det åter KA-BOOOM utav helvete och det blev alldeles vitt i båten. Vi kände båda tryckvågen och åter duckade vi...va de nu skulle tjäna till...

Det går fanimej inte beskriva med text hur allvarligt läget var. Jag trodde jag upplevt det värsta när jag hamnade i krysset av två åskoväder förra året på flaket där hemma, men i jämförelse var det en baggis mot detta. Till saken hör också att hamnen ligger precis vid ett kraftverk. Om det påverkat och dragit till sig åskmolnen vette fan men jag har då aldrig upplevt nåt brutalare!

Nåväl, vi satt och tryckte i båten tills åsksatan drog vidare, sen skickade jag iväg Owe på sjukstugan och meka ur krok medans jag tog upp båten och for hem till kusin å bytte kalsonger... ;) Sen for jag till själve fan och fileade gös som vi ska äta imorrn å sen drack vi dyrwiskey så vi blev yr innanför fontanellerna och nu i skrivande stund ligger jag i Owes husvagn å mår gött. Funderar på att gå ut å slänga fram kobran å pissa så havet stiger, sen sova... Så får de bli!

See you later krokodil!

Inga kommentarer: