tisdag 8 januari 2013

PLASTikoperation

Hej hopp hadderajjan kokkoo! Plastdax igen. Igår gjorde jag ett sk fästvarv. Anledningen att jag plastade hela skiten med ett tunnt varv är för att om de tex finns nån fettfläck nånstans så kan de släppa där men lägger man över hela skiten så håller "mattan" ihop sig själv och fäster där den gör helt enkelt och då gör de mindre OM den inte fästs på nån mindre punkt. A och O är dock att våldstvätta med lösningsmedel och få bort allt skit vilket jag lyckades med för plasten satt utav helvete idag. Nåväl, nu när fästlagret är satt ska man behandla området som med en oskuld brud- inte tafsa med oljiga händer tex!! ;) Kort och gott- håll rent, för nu börjar uppbyggnaden på allvar...

Eftersom jag gröpte ur skummfyllnaden på babord sida får jag nu stå mitt kast och återuppbygga detta. Svårt att få med på bild med jag ska alltså lägga ett "svävande" skickt rakt över urgröpningen, som typ som vattenpasset ligger på bilden. De var svårt att fånga verkligheten på bild med mattan-därav vattenpassbilden. Nåväl- jag börjar med att plasta fast väven längst in. Låt härda fast (ca 20 min) Sträck sen fibermattan mot framkant och plasta fast. låt härda. Glasfibermattan "svävar" nu över urgröpningen och nu lägger jag ett TUNT lager plast över allt så att de fortfarande "svävar" över urgröpet. Sen när allt härdat nån dag kommer jag borra hål i de "svävande golvet" och fylla upp med skum invändigt igen. Sen blir det förstärkningsplastning. Återkommer om detta.

Published with Blogger-droid v2.0.9

2 kommentarer:

Jussi sa...

Hej Jonny!
Jag följer ditt projekt genom de bilder du tagit och det du skriver. Vi gjorde en liknande operation för många år seda på en örnvik 550. Men då bytte vi hela golvet. Jag vill bara tipsa dig lite om några av våra erfarenheter : Om du plastar upp en skiva av väv och resin på en hårdplast yta, eller bara en plastpåse på ett golv eller liknade. Då har du en färdig skiva att lägga på den ytan du vill ha som golv. När den härdat lossnar den lätt från plaspåsen eller vad du nu använder. Denna skiva kan du använda som grund på det du vill ha som golv.
Bara att plasta fast i hörnen och förstärka. Sen kan du fylla i skum efteråt precis som sagt du ska göra. Risken med att fylla i gropar och jämna ut ytan med väv och resin är att det blir tungt och inget skum får plats mellan golvet och botten.
Ett annat sätt är att plasta en plywoodskiva dubbelt på den plats du vill ha golvet. två 8mm skivor på varandra och resin på undersidan som lack, kanske gelcoat. Sen plastar du fast den som vanligt med resin och väv. Fyll fogar med glasfibermassa och lägg på väv, så får du avrundade skarvar. Håller bättre. Risken med att använda skum är att om den börjar spricka, så suger den vatten som en svamp. Det är den glatta ytan som gör att den håller mot vatten. Går du mycket på en skummad yta och plasten är lite för tunn så kan den spicka. Vi har inget skum på örnviken. Bara lufttunnor och förseglade kammare med inspektionsluckor för att torka ut kondens. Det blev lite mycket, det här, men hoppas du har nytta av det. Lycka till/ MVH JUssi

Anonym sa...

Tjena Jussi!

Tackar och bockar för tipsen! Kommer nog använda durkplåt dock. Tänkte dels för utseendet men ochså för att de inte ska bli så halt om de kommer lite snö/regn på höstarna. Men plastade träskivor kan nog komma att användas på väggarna sen troligen! :)

Än en gång-tack för tips!

// JOhnny STorfan