tisdag 25 november 2008

Moderniteter!

Fränt!
Nu har den arma tvålkoppsägaren tagit steget in i moderniteten i form av sjökort över Storsjön.
Jag brukade ju sno Sparrisens handburna Gps (numera min) för att kolla farten och den ritar ju då som bekant spår efter sig och en del av dessa lyckades jag föra in på sjökortet. Fränt!
Min skarpögde chef noterade att jag aldrig åkt i Skuckuviken (nere till höger) och undrade varför...
Haaaaallåååå! Skuckuviken = skitgäddor!
Här är inte konsten att FÅ gäddor utan kör man in i detta område och verkligen söker utmaning, ska man försöka UNDVIKA att få skitgäddorna... Det är typ snudd på omöjligt!
Kan tillägga att viken även är en gäddlekvik och när skitgäddorna på våren lekt klart och ger sig, ashungrig, ut i frivatten igen och man råkar komma uppi det... DÅ BLIR DET DYRT!
För 2 år sen, innan jag var smart nog att skaffa fluo carbon lina som tål betydligt mer nötning av tänder än vanlig lina till mina tackel, miste jag 11 ( ELVA!) mörthjälmar på 3 fisketurer pga de gröna asen... Plånboken och bankomat kortet tog kollektivt självmord i protest, själen grät och jag var surare än en vrång fjortis på bilsemester...
Fiskeaffären gnuggade dock händer! :/
Nåväl, nu har ett stycke charmig Johnny som sagt skaffat sig moderniterer...
Sitter varje kväll och lusläser kartan...
Har man ingen karta kör man ju efter landmärken och nu när jag jämfört några "säkra" huggpunkter med sjökörtet ser man ju faktist lite fräna samband!
5 huggpunkter, märkt med rött kryss visar ju nu med kartan i hand att de ligger precis brevid branter, gropar, grundtoppar etc...
Slump? Nä jag tror sånt har stor inverkan på var man ska leta storfan faktist.
Område "svarta linjer" är den ökända skuckuviken... Skitgäddornas paradis.... HUVVA!
Område gröna streck, är en förjävla bra vik på våren, just efter islossning. Där letar jag då storjävlöringen ända in mot 10 meters djup...
MEN!!! Observera MEN! - När FÖRSTA GÄDDJÄVELN hugger där inne på 10 metersdjupet (vilket den gör när vattnet värms upp) då är det bara att ge upp viken för säsongen...annars blir det dyrt... skitgäddor överallt!
Däremot går det bra att åka lite längre ut. Det blir tvärdjupt fort och det är här jag ibland lägger nått betesfisknät när förrådet tryter. Lägger man på 20 meters djup får man småsik och 30 meters djup- Nors.
Nu ska jag studera vidare.... någonstans är du storfan... någonstans....
I sommar tar jag dig...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag funderar på de fem kryssen, är det där dom placerat de 5 kamerorna? HiHi
Hur går det med den filmningen, blir det några monster i monitorn? Otroligt nyfiken, skrev föresten ett inlägg om det i våras:http://miajaverling.blogg.se/category/sant-eller-falskt.html
sedan skrollar du ner till rubriken "Storsjöodjuret".
Är ju nyfiken. ha det bra

Johnny Storfan sa...

Mia:
Hehe, nä dom sitter lite längre upp i sjön. Dock i "mina" farvatten så där har jag blivit känis flera ggr i sommar :)
Några monster har det nog inte blivit (förutom mig då).Dock syns en hel del fisk där på sommarn. Främst aborre å skitgäddor. Nu har dom väl gått ut på djupare vatten så nu ser man typ inget. Man såg ju nått "mystiskt" föremål i sommar i form av en "orm" som ringla vid kameran. Blev ju en jävla hysteri kring detta över vad det var. Man planerar nu 2 kameror till. Dom ringde mig och ville ha råd på vilket djup dom nya skulle sättas på. 10 och 20 meter föreslog jag och dom hade tänkt ungefär desamma. Sen vill dom ner med en trådlös kamera på 52 meters hålet (syns på min bild). kan bli intressant att se vad som döljer sig därnere... Storfan kanske?! :D

Anonym sa...

Gapskratt, ja jag tror att det blir "storfan" ett helvete på 20 meter och är en blandning mellan en get och en kamel.
Men om du skulle hamna i bild, då får du lova att du gör lite konstsim så centerpartisterna(som grävde ner kabeln till kamerorna) i din kommun har något grant att se på, glöm inte att ta på dej speedobadbyxan.
Ja du är en rolig en du en riktig storfan