söndag 2 juni 2013

Thunderstorm deluxe

Trögt fiske idag. Eller rättare sagt, jag fick miljoner småjävlar som vanligt på flaket, och endast en godkänd och en i gränsfallet. Idag blandade jag plast, skrot och löja hej vilt, och löja i blå och i froggToppskalle och löja i vk skalle plo dominerade. Inte ett liv på Wobblers!

Nära döden deluxe:
Fy för den lede satan vilket oväder jag kom in i. Från klarblå himmel till heliga helvete på nolltid. Eller ja...nog såg jag styggåskan komma men....

Jag låg mitt på Storsjöflaket när jag fick se svarta moln över Östersund och på Hallensidan. Sen blev de svart i söder mot Hara. Några (kloka) båtar rev å drog in till land men jag var kall och tänkte att åskorna skulle hålla sig efter landen... Jo jävlars va fel jag hade! Samtidigt som "Haramolnet" drog sig mot hallenhållet kom plötsligt också "Östersundsmolnet" rakt över sjön, också de mot Hallen. Gissa vem som befann sig där, mitt på sjön, utan att kunna ta lä, med 10 spön å en mast riktade mot skyn.... Tadaam: JAG!

Fyfan jag hamnade mitt i jävla centrum, mitt i jävla "Stormögat" så att säga. De blev brutala vågor i vinden som hängde med molnet från Ö-sund, samtidigt som de blev brutala vågor från "söderfronten" ... Fyfan de går nog inte beskriva hur jävla liten jag kände mig. Totalt maktlös. Flytvästen åkte på och telefonen (vattentät) ner i fickan.  Vågade inte vända i medvind och riskera en jättevåg slå in från aktern utan jag fick gå rakt mot vågorna så gott de gick. Siktade på verkön och försökte få lä från den. Mitt i allt helvette kliver de på ett FEMHUGG! God dämnit liksom! Först två och sedan dundra tre till på i stormen. Jihaa liksom... Jag hade inte en chans att kunna stöka med spön å fisk utan skiten fick hänga bakom båten bäst dom ville. En fisk hängandes på riggspöt, tre utlösta paravaner rakt bak och en fisk på outlöst paravan. God jul!

Lika plötsligt som stormsatan kom upphörde den plötsligt och jag vågade gå upp i medvind. Puh! Sen blev det att veva fisk, kapa trassel och ordna upp allt kaos i båten med vickade beteslådor, kaffepanna å kastruller å fan vet allt...

Puh, de gick bra trots allt och jag blev en erfarenhet rikare. De jävligaste och de mest komiska i detta var att team Pappa G låg en bra bit NORR om mig med sin lilla öppna linderbåt och dom satt lugnt å KÄKA MIDDAG i sin båt under tiden jag kämpade i min. Dom borde ju rimligvis fått ännu mer vågor på sig som låg så långt upp norr och vindarna kom från syd men nä de var inga problem enligt skepparn. Måste ha varit jävligt lokal, östfronten jag fick i sidan, under rådande sydvind...men jag är int förvånad. Är man tappad i golvet redan som liten så...;-)

Nya tag!

Published with Blogger-droid v2.0.10

Inga kommentarer: