söndag 25 maj 2014

Fiske och dimmkörning igår kväll.

Igår dundrade åskan i glesbygden och regnet var bitvis av monsunklass. Detta gjorde att fisket under grova svordommar ställdes in. Men så vid 17,30 igår sprack det upp så jag chansade och drog iväg. Först möttes jag av ett bälte av  hemsk dimma men när jag åkt 5-6 distans lätta de upp å jag kunde börja fiska.
Liksom sist var plast och ca 2,3 knop melodin. Jag hittade efter ett tag ett stråk där de högg bra. Behöll tre matämnen (som satt styggt) på 1,4kg, 1,8kg och 2 kg och satte tillbaka 6 st.













Förutom det tappade jag ett gäng både små och finare pjäser, varav 1 riktigt riktigt fin,  då dom lossnade när fiskarna gjorde luftsprång.
Vid 23-23,30 nånstans bröt jag och fick en riktigt otrevlig resa tillbaka med både mörker och nu en dimma som var så tjock att jag inte såg ett enda pillijota!! Inte en lampa, inte ens hoverberget såg jag.. Fick helt och hållet förlita mig på plottern och de är faktist inte de lättaste. Låter knäppt för den som aldrig navigerat i "blindo", men det är en jävla konst att kunna stänga av hjärnan och få den att lita på gpsen. Flera ggr styr man åt helvete fast man tittar på gpsen och ser att de blir galet. Själv fick jag slå på en grisnit, då jag satt å prata i telen och tappade fokus på gpsen och blev  ouppmärksam för en stund. Det blev 4 meter djupt från 30 i en närmast lodrät vägg och jag insåg att jag var innihelvete nära öjjan (en ö-grupp i sjön) och som jag sa, gpsen sa en sak, min hjärna en annan och med telen som störmoment så...
Nåväl, jag la på luren och hade nu fullt fokus. Nästa orosmoment att ta sig förbi var fiskodlingsjäveln som förutom kassarna har linor och bojjar långt ut i sjön. Deras pyttesmå lanternor syntes ju som vanligt inte så jag höll ut rejält och de gick ju bra... Fick stanna flera ggr och fundera å titta på gpsen vart jag var. Båten vill som gärna ha runt 20 knop för att hålla sig planande och då går ev misstag snabbt... När jag kom runt skanderåssundet så blev det plötslig sikt igen och de var då en jävla tur för sista biten in mot båthamn fick jag köra med motorn vålds-tilltad pga 0,5 meterdjupt i hela hamnområdet.

Äventyr äventyr... ;)

Inga kommentarer: