söndag 12 april 2015

Pimpel å Go pro test

Igår drog jag och en flock polare ut på Storsjöns skitjävlais och skulle prova att lura nån sik och harr via "kikpimpel". Jag är ju som bekant måttligt road av både isar och pimpelfiske. Vette fan varför de blivit så men njä...jag vidhåller min åsikt om att pimpelfiske är som att sitta och stirra ner i en jävla skithusstol...fast kallt å jävligt. Att sitta timme ut å timme in och stirra på ett runt hål med vatten i... Boring! Som dom säg borti utlandet...

Nåväl, bara soleländet är framme och det är gött väder och man har nåt kadaver att kremera går de ju an.
Det blev ju faktist en riktigt najs dag igår med våldsgrillat mm. En annan sak som gjorde dagen intressant var att jag testade min go pro kamera för första gången under vattnet. Skitfränt!

Tyvärr fick jag inte med de fiskar som högg pga att jag for och flytta kameran. Satte jag den i de ena hålet högg de i de andra såklart. MEN, tanken var också att se vad man missar, dvs fiskarna som åker omkring runt hålet som man aldrig ser. Man sitter och suckar och tycker sjöjäveln är död...men...man har ofta fisk i närheten visar det sig.

När jag riggat kameran vid Hannas hål upptäckte jag sen hemma vid datorn att hon missade en stor harr tex som gled förbi pirken alldeles utom synhåll i hålet.
Jag själv missade lillsiken på bilden. Hade inte en aning om att den befann sig vid hålet. Det var ytterst nära att den högg flera ggr och det var intressant att kolla på beteendet på fisken när jag rörde pirken i olika krusiduller samt lade den på botten etc. Man ser hur fisken triggas och vill...vill..vill...meen vågar sig inte riktigt fram. Kanske hade den huggit om jag stoppat i den kopparfärgade mormyskan istället? Kanske inte... Hade jag varit medveten om att fisken varit där hade jag naturligtvis provat att plötsligt sänka ner en ny färg. Men...när man är ovetande om dess närvaro så blev de inte så.

Jag ska klippa bort massa crap från filmen och kommer sen lägga ut filmklippet på siken. Den är liten men som sagt- kul att kolla på beteendet.

Idag tänkte jag åka på Näkten och fiska grovharr med nämnda kamera men det sket sig ju likt en obarmhärtig magsjuka- det kräksnöa och spöregna om vart annat i morse när jag titta ut så jag drog täcket över fontanellerna och avblåste hela manövern. Får se om isen håller till helgen kanske jag gör ett nytt försök.

Ajöken!

Inga kommentarer: